Ravireissut


Padokkaaminen eli hevosen hoitaminen ravireissuilla, mitä siihen sisältyy ja millaista se on?

Kaikki lähtee käyntiin jo kotitallilla.
Jokainen hoitaja pakkaa itse hevosensa varusteet sekä muut tarvikkeet ja hoitaa ne traileriin,
Valjaiden lisäksi tarvitaan pari ämpäriä. (juotto- & pesuvesiä varten). Näihin ämpäreihin on hyvä pakata ainakin; sieni & hikiviila, sakset, teippiä (varmistetaan teippaamalla mm. suojien tarrojen & peitsivaljaiden kiinnitysten kiinni pysyminen), shamppoo, öljy, vita oil -linimentti, elmukelmu.
Joillain on mukana myös talkkia sekä rasvaa ym. muuta pientä mitä saattaa tarvita.

Isoon kassiin pakataan sitten mahdollisia vara-/vaihto-/lisävarusteita. Esimerkiksi itselläni on aina yhdet suitset, muutama pari kumiputseja, polvi- sekä jännesuojat, murphy ym. Lisäksi löytyy pieni ensiapupakkaus jossa on sitten vanua, kumihanskat, liimasidettä, blueta (sitä sinistä ainetta, jolle en keksi suomenkielistä vastiketta, joka tarttuu kaikkialle eikä irtoa).
Sekä tietty kuivatusloimia pari kappaletta ja pyyhkeitä hevosen ja varusteiden kuivaamiseen.

Näillä tarpeilla pärjää jo pitkälle. Kassien sisältöä vaihtelen hevosten mukaan aina. Esimerkiksi Pinot Noir ei tarvitse pienikokoisena peitsarina isoimpia kuivatusloimia ja L-kokoisia polvisuojia.

Mohawk
Tietty kun varusteet on pakattu traikkuun, puhtaina tottakai, on aika siistiä ja letittää hevonen. Minulla on hevosille aina puhtaat kuljetusloimet ja ostin erillisen setin pinteleitä ja patjoja, että on sitten aina siisti setti jalkoihin käärittäväksi.
Lisäksi riimun puhdistan aina ravipäivänä. Minähän en epäsiisteissä kamoissa lähde liikenteeseen.

Paikasta riippumatta liikenteeseen yritetään aina lähteä hyvissä ajoin, tunnetusti kuitenkin olemme aina myöhässä aikatauluista. Ja tämä myös muutaman kerran on kostautunut meille sitten turhana reissuna, kun hevonen on päätetty poistaa lähdöstä lasix ajasta myöhästymisen takia.

Täällähän on aina kullekin lähdölle oma lasix aika. Eli aika, jolloin pitää olla kirjautuneena sisälle ravialueelle ja hevosen olla paddock- eli "tallialueella". Täällä on erilliset lisenssi-kortit, omistajille, valmentajille, kuskeille ja hoitajille kullekin omansa. Tällä kortilla, joka säännöllisin väliajoin pitää uusia, sitten päästään kulkemaan paddock-alueelle.

Jokaisella raviradalla on oma paddock, joka on periaatteessa suuri tallirakennus. Tähän rakennukseen kuuluu valjastuspilttuut, pissatuskarsinat sekä "test barn", eli osio johon otetaan vähintään kunkin lähdön voittaja doping testeihin.

Mohawkin ulkokatsomo
Isommilla radoilla valjastuspilttuita on 10-12 lähdölle ja kullekin lähdölle varattuna 8-10 pilttuuta sekä erillisiä ekstra karsinoita niille hevosille, jotka ovat olleet aikaisissa lähdöissä tai ovat myöhäisissä lähdöissä, mutta joutuvat saapumaan ajoissa / odottamaan pitkään muiden, saman tilan, kilpailevien hevosten takia..

Pienemmillä radoilla saattaa olla kaksi, tai useampi, tallirakennus. Näillä pakoilla joudutaan siis ensin "ship in barniin", jossa yleensä ollaan siihen asti, että hevonen on lämmitetty. 
Lämmityksen jälkeen pystytään siirtymään sitten varsinaiseen padokkiin. Näillä pienemmillä radoilla lähtöjä padokkiin mahtuu 4-5.

Paikan päälle saavuttaessa aina ensimmäisenä hoidetaan hevoset omille paikoilleen tallialueella. Toisissa paikoissa täytyy erikseen padokin ovella ilmoittaa mikä hevonen on kyseessä kun toisissa paikoissa riittää pelkkä portilla sisäänkirjaus. Kun hevoset on sisäänkirjattu käytetään ne pissalla heti ensimmäisenä.
Tämä oli minulle erittäin huvittava, jännä ja uusi asia, johon en ole aiemmin törmännyt.

Lämmitystä Georgian Downsissa
Eli hevonen viedään tähän erilliseen kuivitettuun karsinaan. Lähes kaikki hevoset osaavat pissata kun niille vihelletään. Kukin viheltelee hevosilleen eritavalla ja tämä onkin se syy, minkä takia muille se minun hevosten pissatus onkin hitaampaa kuin minulle. Sama toimii tietty myös toisin päin. 
Tämä pissatus operaatio toistetaan aina paikalle saapumisen yhteydessä, mahdollisesti ennen lämmitystä, lämmityksen jälkeen, ehkä vielä kerran ennen lähtöä ja sitten vielä lähdön jälkeen.

Kun hevonen on tyytyväisenä omassa pilttuussaan on aika raahata kaikki varusteet sen oman hoidokin luo. Useimmiten suoraan saa alkaa laittaa hevosta kuntoon lämmitystä varten. Mutta mikäli on ylimääräistä aikaa, niin pyörittelen pintelit ja otan tarvittavat asiat esille. Kaikki siis järjestykseen, että on helppo vain sitten käyttää tavaroita puuhatessa.

Lämmitykseen on aina erillinen voilokki, joka on kaikille saman lähdön hevosille samanvärinen.
Varsinaiseen lähtöön on sitten kullekin numerolle omat värinsä. 2 on sininen, 6 keltainen ja 7 vaaleanpunainen jne. 
Lisäksi Suomessa jo käytöstä poistuneet päänumerot, jotka kiinnitetään suitsien niskahihnaan, ovat käytössä täällä.
Kärryjä Mohawkin padokin ulkopuolella
Lämmityksen jälkeen voi hevosen riisua kaikista varusteista. Tai vaihtoehtoisesti ottaa vain suitset, pintelit, joita käytetään lämmityksessä, mahdolliset suojat sekä peitsareilta etusista peitsivaljaat pois. 
Tämän jälkeen, hieman säästä riippuen, hevonen pyyhitään sienellä ja kuivataan pyyhkeellä. 
Mikäli ilma on kylmä on vain keskityttävä hevosen lämipämä pitämiseen. 
Lämmityksen jälkeen sitten aina kuivatusloimi, tai kaksi, päälle ja pissille.

Itse yritän myös juottaa hevosia hieman jokaisessa välissä. Etenkin kun nuo omat passihevoset ovat hieman huonoja juomaan. Periaatteessa tämän kaiken jälkeen voi alkaa valmistautua lähtöön. Laittaa suojat, teippailla varmistukset remmeihin, sitoa häntä valmiiksi, laittaa kisavoilokki kiinni valjaisiin ja päänumero suitsiin... Yleensä pyrin olemaan valmis hevoseni kanssa silloin, kun edellinen lähtö menee ulos. Lisäksi pyydän aina jonkun tarkistamaan, että kaikki on ok.
Sillä oma silmä on aina kovin sokea omille virheille.

Lähdön koittaessa on aika saattaa oma hevonen ulos ja kiinnittää sekki. Sitten saakin aloittaa jännittämisen. Täällä kaikki lähdöt tapahtuvat autolähtöinä.
Lähdön jälkeen sitten mennään joko takaisin omalle pilttuulle tai test barniin, jos hyvin käy. 

Hetki ennen lähtöä Georgian Downsissa
Omalla pilttuulla tietty riisutaan kaikki varusteet, pestään hevonen, juotetaan se, käytetään pissalla ja kävelytetään. Tämän jälkeen voi odotella, että hevonen hieman kuivahtaa. Odottelun aikana on hyvä aika pakata kamppeet kasaan ja ehkä pestä valjaat.

Kun hevonen on kuiva hoidetaan jalat. Meillä aina lähdön jälkeen laitetaan savet jalkoihin. Polvesta alaspäin, periaatteessa koko jalka. Saven päälle laitetaan kosteita sanomalehtiä, sitten patja ja pinteli. Tämä tahtoo aina mennä kovin sotkuiseksi vaiheeksi ja hännän solmimisen unohtaminen on kovin yleistä. Siksi olenkin opetellut sitomaan häntää yhdellä kädellä, jottei tarvitse savista kumihanskaa ottaa pois kädestä. Helpointahan olisi aina pyytää jotain auttamaan, mutten mielelläni vieraita ihmisiä hevosteni takapään lähelle päästäisi kilpailutilanteissa..

Test barnissa yhtälailla varusteet riisutaan ja hevonen pestään. Tämän jälkeen tietty juotto ja sitten saa kävelyttää hevostaan test barnin erillisellä rajatulla ulkoalueella. Pissattaminen tapahtuu sitten yhdessä testaajan kanssa, joka ottaa pissanäytteen hevoselta. Hevosesta saatetaan myös ottaa verikoe, joko test barnissa tai padokissa ennen omaa lähtöä.

Hoitajan tai jonkun muun hevosesta vastuussa olevan täytyy tällöin olla paikalla todistamassa näytteen ottaminen, sekä niiden merkitseminen ja sulkeminen. Tapahtuma allekirjataan omalla nimellä. Test barnissa tarvitsee myös oman lisenssin numeron papereihin.

Kaiken tämän jälkeen on sitten aika pakata kamppeet autoon lähtöä odottamaan.
Hevoset tietty lastataan vasta aivan viimeisenä, kun kaikki muu on valmista.
Meille on myös ihan tavaksi kotimatkoilla poiketa Tim Hortonsissa hakemassa kahvia, lämmintä kaakaota, bageleita, muffinseja... Mitä kukin nyt tahtookaan kotimatkalla syödä tai juoda. Etenkin hyvin pitkien iltojen jälkeen on mukava saada hieman juotavaa ja syötävää. Kotona sitten puretaan hevonen/hevoset traikusta ja tyrkätään sitten omiin karsinoihinsa ruokailemaan ja yöpymään. 

Mikäli kello ei käy keskiyön paikkeilla tai sen paremmalla puolella voi kaikki varusteet purkaa trailerista seuraavan päivän puolella. Poikkeuksena tietty ne kerrat, jos traileria tarvitaan heti aamusta jo uudelleen. Tämä tilanne meille on onneksi harvinainen, sillä käytössä on kaksi neljän hevosen traileria ja yksi kolmen hevosen traileri.
Raveja seuraavina, muutamana päivänä, hevonen sitten vain tarhailee ja saa palautua rauhassa.

Itse tykkään ravireissuista todella paljon vaikka ne ovatkin aina raskaita, sillä ajomatka vaihtelee ja ravihulinassa saa aina täysillä keskittyä muistamaan ja hoitamaan kaiken ajallaan. Lisäksi lähdön ajankohta vaikuttaa hyvin paljon. Mitä myöhäisemmässä lähdössä ollaan, sitä pidempää iltaa se tarkoittaa perustyöpäivän päälle. Pääasiallisesti aina ensimmäisen lähdön esittely eli post parade alkaa 7:25, illalla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti